Sep 24, 2011

Teguran...

'eee..orang nak jugak biskut nyh'
'x bole x bole letak balik!!!!'
'hekhek,,nak jugak nak jugak'
'papa kata x bole x bole la asal degil sangat nyh nak kene
hempuk ka'

ok..cut,,haha
dah2 jangan lebih2 sngat pulak kan
ok,,bercakap pasal teguran?
pernah tak kita tegur orang lain?
of course la pernah kan tipu ja tak pernah
tapi sekarang nyh macam mana kita tegur seseorang tuh
dalam keadaan yang sesuai ke atau tidak?
nada macam mana yang kita gunakan untuk tegur seseorang?
masa bila yang sesuai untuk kita tegur seseorang?
korang anggap seseorang yang korang tegur tuh sebagai apa?

MASA YANG SESUAI...

bila kita nak tegur seseorang tuh pilih la masa yang sesuai,yang tenang contohnya.So bila kita tegur dia senang dia nak terima kan,,insya-allah..nyh tak kita tegur dia kat situ jugak kat tempat yang bising2..dengan mood dia pon tak berapa nak baik kan silap-silap kita yang nak tegur nyh ha yang makan penampaq dia..niat nak tegur lain pulak yang kita dapat kan..sia-sia ja,so pilihla masa yang sesuai bila kita nak tegur seseorang tuh okey =)

NADA SUARA YANG SESUAI...

perlu ke nada yang sesuai? maksud aku kat sini lebih kepada suara yang sesuai la..kalau kita nak tegur orang tuh gunakan suara yang lembut2 gitu nada yang sedap ja dengar yang selama nyh kita pon x pernah keluarkan suara selembut tuh kan,,so bila dia dengar teguran kita tuh sejuk ja hati dia mudah ja dia nak terima teguran kita senang ja sekelip mata boleh berubah..

ANGGAP ORANG YANG KITA NAK TEGUR TUH SEBAGAI ADIK KITA OR KAWAN KITA...

bila kita anggap orang yang kita nak tegur tuh sebagai kawan or sebagai adik kita sebenarnya membuatkan teguran kita tuh lebih sampai la kat hati dia...sebab bila kita anggap macam tuh kita mesti nak tegur dia baik-baik kan..mesti kita nak die jadi yang terbaik jadi kita akan tegur dia untuk kebaikan dia..kalau kita x anggap dia macam tuh susah sikit untuk kita tegur dia mungkin kita akn jadi segan-segan nak tegur...


BAHASA KITA...

kalau bole gunalah bahasa yang sesuai..jangan la kita kerek sangat guna bahasa wa lu wa lu apa kes kan..guna la bahasa yang sesuai ,,selitkan sikit pesanan2 nabi,,supaya sejuk hati dia,,supaya terbukak sikit pintu jantung dia untuk terima apa yang kita cakap...biasa la tuh kan gunakan bahasa yang kita belajar bahasa melayu kat sekolah tuh ha..selitkan peribahasa kalau ko hebat..kuikuikui


JAGA MARUAH...

ini yang aku nak tekankan sikit..make sure kalau kita nak tegur seseorang tuh jangan nak jatuhkan maruah dia..walaupun kita tahu dia salah itu sebab kita nak tegur dia tapi dalam masa yang sama kita kena jaga maruah dia jugak,,jangan la pulak kita hina dia..kita kena ingat sekeji mana pon seseorang itu dia juga manusia biasa yang banyak melakukan kesalahan dan memerlukan teguran dan nasihat untuk memperbaiki diri dia..ingat tuh jangan suka=suki ja kita nak jatuhkan maruah orang..berdosa tahu!!!


PENEGUR YANG TIDAK BEREMOSI...

pastikan kita yang nak tegur seseorang tuh tidak terlalu beremosi..kita kena cool ja..nyh tak dah la orang yang kita nak tegur tuh bermasalah sikit pastu kita nyh sebagai penegur pulak emosi lebih pulak,,tak ke tekanan orang tuh nak dengar dengan kita maki-maki dia lagi sampai hempuq-hempuq meja kan,,sorry to say la waktu itu hanya boleh cakap yang anda gagal untuk menjadi penegur yang baik...


akhir kata kita nyh hidup
berdiri sama tinggi,duduk sama rendah
yang mana kita boleh tegur kita tegur
sama-sama lah kita tegur sebab kita nyh manusia yang tidak lari
daripada melakukan kesilapan
mungkin hari nyh orang tegur kita esok-esok kita pula
tegur orang,,sama-sama kita mengingatkan orang lain
supaya kita pon selalu diperingatkan,,,


sekian..wasalam =)

No comments: