May 13, 2014

Semalam (,) hari ini


Assalamualaikum..



sudah lama rasanya aku tidak meluangkan masa dengan penciptaku,
sudah lama rasanya aku tidak membasahi lidahku dengan zikir dan selawat,
sudah lama rasanya aku tidak bersujud lama kepada penciptaku,
sudah lama rasanya air mata ini tidak mengalir kerana menginsafi dosa,
sudah lama rasanya hati ini tidak mensyukuri nikmatNya,
sudah lama rasanya aku meninggalkan kalamMu,
sudah lama rasanya aku tidak mengamalkan sunnah mahupun keperibadian kekasihMu..


Allah..

sesungguhnya aku merinduiMu..

sesungguhnya aku merindui kekasihMu..




***************


Jika semalam hidup dipenuhi dosa,
Hari ini bertindak dipenuhi pahala.


Jika semalam meninggalkan solat,
Hari ini bertindak penuhkan waktu.


Jika semalam ikhtilat tidak terjaga,
Hari ini bertindak untuk menjaganya.


Jika semalam melukai hati manusia,
Hari ini bertindak menjaga hati manusia.


Jika semalam aurat terdedah,
Hari ini bertindak menutupnya.


Jika semalam bicaranya lagho,
Hari ini bertindak diam,bicara bila perlu.


Jika semalam malas,
Hari ini bertindak ringan tulang.


Jika semalam hiburan terlebih,
Hari ini bertindak ibadat terlebih.




kadangkala air mata ini menitis,mengenangkan dosa..
banyak lagi yang perlu dipelajari,digali,diambil pengajaran..


bicara orang, solehahnya diriku
mungkin kerana penampilanku sedikit sebanyak mempengaruhi minda mereka
berpakaian longgar dan labuh ~~solehah (,) alim
suka.suka mendengarnya


hakikatnya,aku tertunduk lama
mengenangkan diri ini.
penampilanku tidak seiring perlakuanku
ya.menutup aurat itu satu kewajipan
perlakuanku??solehahkah aku??


adakah hari-hariku dekat dengan penciptaku?

adakah hari-hariku dipenuhi dengan kebaikan?

adakah hari-hariku dipenuhi dengan kebaikan?

adakah hari-hariku diredhai Allah?

adakah hari-hariku mengamalkan sunnah Rasulku?

adakah hari-hariku memberi manfaat mahupun sinar buat yang lain?

apa aku menjaga bicaraku,tingkahlakuku,ikhtilatku,adabku?

apakah bicaraku mendatangkan manfaat buat sekalian manusia?



Allahu :'(






Nak tahu kekurangan dan kelemahan kita,

tidak perlu lihat cermin,

sebab pantulannya tetap sama.

Tapi bandingkan diri kita dengan orang-orang alim,

yang dekat dengan agama,

yang dekat dengan Allah.

Nilai akhlak kita dengan mereka.

Nilai ilmu kita dengan mereka.

Di situ kita boleh nilai sejauh mana kekurangan dan

kelemahan kita.
-haslinda alias-












jaritekan : selama diberi peluang untuk hidup,berfikirlah dan buatlah persiapan untuk menuju ke tempat yang abadi selamanya






No comments: